Akatemia

Starfarer Aeronautic Academy kouluttaa oppilaistaan jäseniä kansojen yhteiseen viralliseen partioon “Warden of Starfire”. Partion tehtäviin kuuluu pulassa olevien auttaminen kaikilla alueilla joille asutus vain kantaa; rauhan ja järjestyksen ylläpitäminen sekä riitatilanteisiin väliin meneminen; salatun tärkeän tiedon ja tavaran kuljettaminen kansojen johdon välillä; taikapölykasaumien kurissapito ja hajottaminen; onnettomuustilanteissa myös raivaustöissä auttaminen ta kokonaan hoitaminen vaativissa olosuhteissa.
Partion jäsenet myös tutkivat kaikkea maagisiin esineisiin, aineisiin sekä taikapölyyn liittyvää selvittääkseen niiden toimintatapoja ja vaarallisuutta. Partion jäsenten kuuluu myös hoitaa omat ratsunsa. Partion päämaja sijaitsee Starfire Cityssä.
Akatemiaan pääsevät kaikki 18 vuotta täyttäneet kaikkien kansojen edustajat. Vaikka ensimmäiseksi hahmokseen voikin luoda vain ihmisen, voi hänelle sen sijaan kehitellä esimerkiksi kavereita muista kansoista. Aktiivisen vuoden jälkeen voit luoda kakkoshahmon, joka saa olla mitä lajia tahansa. Lisää koulun oppilasmäärästä ja luokista voit lukea alempana. Eri lajit/kansat löytyvät listattuina maailma-sivulta.

✿   Sukella yksityiskohtiin!

Juhlapäivät & lomat

Kaikki juhlistavat vuodenaikojen seisauksia sekä tasauksia kulttuuriin katsomatta. Jokainen viikko jolle pyhäpäivä osuu, on kokonaan vapaa. Kesäpäivänseisaus osuu tietenkin aina akatemian kesälomalle, joka alkaa kesäkuun 1. päivä ja päättyy elokuun 1. päivä.
Vuoden ensimmäinen juhla on maaliskuinen kevätpäiväntasaus, joka muistuttaa kovin pääsiäistä. Juhlaviikolla on tapana pystyttää suuria toreja, joille saapuu myyntiin kaikkea mitä vain kuvitella voi. Kesäpäivänseisaus koittaa kesäkuussa. Juhannusta ja lithaa muistuttavassa juhlassa on tapana syödä hyvin ja viettää aikaa yhdessä. Kesäpäiväntasaus tiedetään myös sopivana aikana suorittaa suuria energiamääriä vaativia taikoja.
Syyspäiväntasausta vietetään syyskuussa, jolloin valmistaudutaan tulevaan talvikauteen ja kiitetään satokauden antimista. Talvipäivänseisaus on joulukuussa, jolloin vallitsee samankaltainen lahjaperinne kuin jouluna. Talvipäivänseisauksen aikana toivotetaan hiljalleen palaava valo takaisin ja lähdetään odottamaan uutta kevättä.


Talvinen siipiveikko kuva


opiskelu & aineet

Starfarerin opinnot suoritetaan vapaamuotoisesti, jälkeen ei siis ole mahdollista jäädä. Jokainen oppilas suorittaa pakolliset pääaineet sekä myös valitsemansa vapaaehtoiset sivuaineet, jotka eivät ole pakollisia. Opintoja ei tarvitse käydä yksyhteen läpi, vaan niissä etenemistä voi kuljettaa eteenpäin tarinoinnin lomassa.

Oppilaiden etenemistä ei seurata ylläpidon taholta millään tavalla, vaan jokainen oppilas kirjoittaa opiskeluarjestaan vähintään yhden vuoden verran, jonka jälkeen hän aikaisintaan voi päättää valmistuneensa ja liittyä viralliseen Warden of Starfire-partioon. Opintojen voi kirjoittaa jatkuvan toki vielä vuoden jälkeenkin, ja oppilas-tasolla voi säilyä paljon pidempäänkin. Tämä on järkevää varsinkin silloin jos et esimerkiksi ole kirjoittanut vuoden aikana kovin montaa tarinaa.
Joka oppiaineelle on oma päivänsä. Järjestys on seuraava poikkeuksia (foorumilla erikseen ilmoitettavat juhlapyhät, tapahtumat jne.) lukuunottamatta: Maanantaina taikatiede, tiistaina hätäapu, keskiviikkona lajituntemus, torstaina kansatieto ja perjantaina lennon- tai ratsastuksen opetus. Toisilla (kuvitteellisilla) luokilla voi olla eri päivinä eri aineita!

Mikäli valitsit sivuaineita, pidentävät ne yleensä koulupäiviä tunnilla tai kahdella ollen tietenkin samana päivänä pääaineen kanssa. Koulussa on yhteensä noin 200 oppilasta, jotka jakaantuvat 12 luokkaan. Kaikki roolipeliin tulevat menevät automaattisesti samalle luokalle nro 12. Näin kaikki tarinoitsijat ovat keskenään luokkatovereita, oli ikä tai opiskeluvaihe sitten mikä tahansa.

Taikatiede  ✩  Science of Magic

Kuten nimi jo kertookin, näillä tunneilla oppilaat käyvät läpi magian teoriaa ja suorittavat myös siihen liittyviä kokeita. He pääsevät hypistelemään taikakiviä, -esineitä ja laitteita sekä tutustumaan eläimiin jotka ovat oppineet hyödyntämään tätä mystistä energiaa. Millainen magia on hallittavissa ja mikä puolestaan on arvaamatonta, jopa vaarallista? Tunneilla käydään myös tarkasti läpi, mitä taikapölystä jo tiedetään ja mitä suunnitelmat ovat sen tulevaisuutta ajatellen. Kurkistetaanpa tunneilla myös vähän menneisyyteenkin ja magian historiaan. Taikatiede pitää sisällään myös opetusta taikapölykasaumien oikeaoppiseen hajottamiseen ja tutustutaan siihen käytettävään välineeseen, kupariseen miekkaan.

⤷    Taikatiede II    ✩    Science of Magic II
Vapaavalintainen sivuaine, joka syventyy magiaan vielä entistä enemmän ja paljon laajemmin. Tunneilla pääsee kunnolla tutkimaan ja jopa halutessaan takomaan sekä koristelemaan oman uniikin taikapölyn ajoittamiseen tarkoitetun kuparisen miekan. Tässä sivuaineessa on myös jonkin verran enemmän retkiä, asioiden näkemistä ja kokemista paikan päällä, kuin pääaineessa.

Aineen opettaja      Professori Haemir

Hätäapu  ✩  Emergency Assistance

Hätäavussa oppilaat opettelevat toimimaan hätätapauksissa ja muissa lääkintää vaativissa tehtävissä. Esimerkiksi lento- ja ratsastusonnettomuuksien sattuessa partiot ovat yleensä ensimmäisinä — nopeimpina — paikalla tekemässä voitavansa, joskus myös kyydittämässä loukkaantuneet jatkohoitoon. Kuljetus tapahtuu yleensä lentäen kyydin ollessa huomattavasti tasaisempaa ja nopeampaa, riippuen toki tilanteesta.
Partio huolehtii tasapuolisesti kaikista apua tarvitsevista henkilöistä ja eläimistä. Hätäapu, kansatieto ja Lajituntemus kulkevat käsi kädessä, sillä luonnollisesti auttajan on tunnettava mahdollisimman monen yleisimmän lajin ja kansan pääpiirteet voidakseeni auttaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Tunneilla oppilaat oppivat miten hätääntyneiden kansalaisten kanssa tulee toimia, miten ja mitä he voivat tehdä heti paikan päällä auttaakseen, kuten sulkea haavat ja estää liiallinen vuoto, kääriä suojaharsoa tai laittaa tuki murtuneeseen raajaan. Oppilaille kerrotaan miten toimia jos potilas on vaativamman hoidon tarpeessa mutta sairaanhoidon ulottumattomissa.
Kukaan ei työskentele yksin, vaan mukana on aina oma tiimi tukemassa ja auttamassa. Kaikki hoidetaan yhdessä.

⤷    Vaativa Hätäapu    ✩    Advanced Emergency Assistance
Vapaavalintainen sivuaine joka antaa heille valmiudet suorittaa vaativampaa hoitoa heti paikan päällä loppukokeen läpäistessään. Kokeesta tulee saada lähes täydet pisteet. Hoito voi olla esimerkiksi tikkausta, ompelua, kehoon jääneen ylimääräisen kappaleen (kuten nuolenkärjen) poistoa tai rauhoittavien sekä puuduttavien aineiden annostelua. Tätä valinnaisainetta ei suositella herkille tai niille joille paineen alla toimiminen saattaisi tuottaa ongelmia.

Aineen opettaja     Raymond

Lajituntemus  ✩  Familiarity of Species

Lajituntemuksen perusopetuksen kantava teema on tutustuttaa oppilaat yleisimmin tavattaviin eläin- ja humanoidilajeihin, opettaa perustiedot ja -taidot noiden kohtaamiseen ja opettaa myös eritoten domestikoitujen eläinlajien perustarpeita. Kuinka hoitaa sulkasatoista pegasusta, miten fenririt eroavat tavallisista susista ja ihmissusista, entä miksi kerberos on sekä hyvä että huono vahti? Oppiaine sivuaa paikoitellen kansatiedon tunteja, ja välillä oppilaat pääsevät suorittamaan aineiden yhteisiä projekteja.

Lajituntemukseen kuuluu kotieläinten perushoidon lisäksi myös tuho- ja petoeläinten torjunta. Ensimmäiseksi oppilaat oppivat tulevista partiotovereistaan, sleipnireistä ja pegasoksista, mutta mitä pidemmälle kurssit etenevät, sitä vaativammiksi ja harvinaisemmiksi tutustuttavat lajit käyvät. Kerrotaan jopa, että muuan vuosikurssi pääsi viimeisenä projektinaan haudottamaan basiliskin munia. Tarina ei kerro, jäikö projekti kenellekään kirjaimellisesti viimeiseksi...

Aineen opettaja      Tagr'o Asrnotsot Ma'otksta

Kansatieto  ✩  Knowledge of Tribes

Kansatieto on rento ja mielenkiintoinen aihe, sillä oppilaat pääsevät tutustumaan eri kansojen edustajiin ja vierailemaan jokaisen luona vähintään kerran. Eri kansojen kanssa vietetään yleensä useampi päivä ja heidän arkeen ja kulttuuriin tutustutaan, sen jälkeen kun ollaan ensin luokassa opiskeltu pääpiirteet. Oppilaita kannustetaan myös juttelemaan ja luomaan kaverillisia suhteita eri kansoista tuleviin nuoriin.
Ennen alueille matkustusta ja siellä päivien viettämistä, yleensä joku jokaisen kansan edustaja vierailee luokassa ja tutustuminen aloitetaan jo sillä tavoin. Tämä henkilö on yleensä se, joka toimii vierailullamme oppaana ja oppilaiden tukihenkilönä, jonka luokse voi aina mennä juttelemaan.
Vierailijat voivat olla myös koulun omia opettajia ja he kertovat joistain heidän kansalleen uniikeista asioista, tavoista tai esineistä. Osa voi myös kertoa tarinoita ja keskittyä esimerkiksi omaan perheeseensä. Kansatietoa itse opettava Inez sekä Taika tiedettä opettava Haemir ovat molemmat haltijoita, joista aineen opiskelu aloitetaan. Haemir vierailee usein tähän aikaan ja häneltäkin saa kysellä kysymyksiä.
Kansatieto on yleensä hyvin pidetty ja oppilaiden mielestä kiva aine, jossa pääsee erilaisten tyyppien seuraan. Inez muistuttaa kaikkia olemaan eritoten kunnioittavia, sillä on suuri kunnia päästä kansojen - yleensä suurimman - asutus alueen keskelle ja vieläpä vieraana, joille tarjotaan yösija ja ruokaa. Kaikki kansat ovat yleensä olleet myös hyvin kiinnostuneita varsinkin ihmisistä ja he saattavat tulla tiedustelemaan asioita myös teiltä oppilailta.

Aineen opettaja      Iines

Lento tai ratsastus oppi  ✩  Equine flight or riding guidance

Lento-oppi (lentävä yksikkö) on monien mielestä jännittävä ja aluksi sydämentykytyksiä aiheuttava aine. Oppilaat nousevat jo toisella oppitunnilla ylös taivaalle kokeneen Ineksen johdolla. Ensimmäisellä kerralla oppilaat tutustuvat varustukseen ja sen oikeaoppiseen käyttöön, mutta näihin palataan kuitenkin vielä myöhemmin.
Oppilaat ovat kiinni ratsussaan, eivätkä voi luiskahtaa alas kovinkaan helposti vaikka esimerkiksi pyörtyisivät. Ratsua ja kyytiläistä yhdistää vaijeri, joka katkeaa ja avaa laskuvarjon automaattisesti, jos välimatka näiden kahden välillä kuitenkin alkaa yllättäen kasvaa (=putoaa). Kokeneemmat ratsut osaavat tasapainotella melko taitavasti ja pitää näin jopa pyörtyneen ratsastajan kyydissään.

Warden of Starfire-partio lentää omalla korkeudellaan ja sille on varattu oma virallinen ilmatilansa, joka alkaa 2 kilometrin korkeudesta ja päättyy 2.1km korkeudella. Partiolaisilla on siis tilaa nousta ja laskea noin 100 metriä. Huom! Kaikkien lentäviä eläimiä omistavien kansalaisten on määrä pysytellä alle 1.5km korkeudella, joten vaikka olisit lentänyt ennen, nyt noustaan uusiin korkeuksiin pilvien tasolle, ja vauhtikin nousee huomattavasti.
Partion tavallinen lentonopeus on reipas ja tehtävillä päällä on aina maksiminopeus, jolloin vauhti voi nousta jopa 150 km tunnissa, riippuen partion hitaimmasta ratsusta. Partio lentää yleensä joko terävässä nuoli- tai leveämmässä auramuodostelmassa. Partiolla on useita tiimejä, joista yhteen kuuluu yleensä noin 10 henkilöä, jokaisella tiimillä on oma “kärkensä” eli henkilö, joka hoitaa suuren osan navigoinnista, päättää nopeuden ja lentää nimensä mukaisesti muodostelman johdossa. Pisimmillä matkoilla apuvetäjä voi ottaa vuorollaan vetovastuun ykkösratsukon lepuuttamiseksi, sillä auran kärjessä on aina raskain paikka lentää.
Kärjen molemmin puolin lentävät tämän neuvonantajat, joiden tehtävä on pitää erityistä valppautta ja huomauttaa kärkeä mahdollisista näköhavainnoista tai muutoksista tehtävään. muodostelman kaksi viimeistä ovat ankkureita ja pitävät huolen ettei kukaan tipahda matkasta. Tähän väliin jäävät kaikki muut lentäjät ja yleensä aina uusimmat tulokkaat. Ratsujen väliin on jätettävä 2-3 metriä.

Inez tulee kertomaan oppilaille kaiken tarvittavan partiossa toimimisesta ja lentämisestä, esimerkiksi miten noustaan, laskeudutaan ja mitä erilaisia käsimerkkejä jäsenillä on käytössään. Älä siis huolestu, vaikka lentäminen tuntuisi aluksi jopa pelottavalta, kaikki oppivat lopulta rentoutumaan ja nauttimaan kyydistä. Akatemian ratsut ovat myös hyvin taitavia ja osaavat toimia yllättävän hyvin vaikka ratsastaja panikoisi. Onpa muutaman kerran ratsu napannut tipahtaneen vielä takaisin kyytiinkin tämän laskuvarjon jumittaessa, mutta eipä liikaa pelotella. Inezin opetustyylistä voi lukea lisää hänen esittelystään!

Ratsastus-oppi (maa yksikkö) on samankaltaista, kuin tavallinenkin ratsastusopetus. Tähän lisätään kuitenkin viittomat, kuten suunnanvaihto, samaan tyyliin kuin lennossa. Ratsastajat opettelevat myös poikkeavan varustuksen ja sen käytön. Maassa liikkuvilla yksiköillä on usein mukanaan enemmän tavaraa ja välineitä, niinpä ne tulee osata pakata mukaan oikein. Maa yksiköiden tiimit järjestäytyvät aina jonoon, jonka järjestys tulee pysyä samana, kunnes toisin määrätään. Samalla tavalla kärjessä ratsastaa joku kokenut suunnannäyttäjä.
Ratsastajat tutustuvat maastoon tarkoin ja opettelevat turvallisimmat ja nopeimmat reitit eri paikkoihin. Maa yksikön partiointi alue on paljon suppeampi, verrattuna lentäjiin, eikä heitä yleensä pyydetä kovin kauas. Tämä johtuu siitä, että lähes jokaisessa kauempana olevassa keskittymässä on omasta takaa jo jonkinlainen ryhmä henkilöitä, jotka saapuvat paikalle ongelmatilanteissa. Lento yksikkö pyydetään apuun hätätilanteisiin, kun kaivataan nopeaa lisä kättä tai taikapölyn karkotusta.
Tyypillisin laajin partiointi alue yltää jonkin verran Starfire Cityn asutuksen ulkopuolelle. Lentävän yksikön tehtävänä on partioida enemmän kauempana ja palata päivän päätteeksi takaisin kaupunkiin. Näin maa yksikön kontolle jää paljolti pääkaupungista huolehtiminen ja sen pitäminen puhtaana taikapölystä.
Maa partiolaiset ovat enemmän tekemisissä asukkaiden kanssa, he ratsastavat kaupungissa ja tarjoavat apuaan milloin mihinkin pulmaan. He käyttävät enemmän aikaansa esimerkiksi magian tutkimiseen ja säätilan tarkkailuun. Vaikkapa myrskyvaroituksen annettuaan, he ohjaavat kansalaisia, arvioivat esimerkiksi tulvan riskin ja tarvittaessa rakentavat suojia.
Maa yksiköllä on käytössään paljon sleipnireitä, jotka ovat 8 jalkansa ansiosta hyvin nopeita ja pääsevät hyvällä alustalla jopa 100 km/h vauhtiin. Voisi luulla että nämä kompastelevat tavallista nelijalkaista enemmän, mutta asia on täysin päinvastainen, sleipnirit ovat osoittautuneet hyvin ketteriksi ja ovat erinomaisia myös kiipeämisessä. Ratsastajalta vaaditaan hyvää tasapainoa ja nopeaa reagointia, nämä taidot kehittyvät pikkuhiljaa paremmaksi.

Aineen opettajat      Neiko (maa) & Iines (ilma)

Content by Marjahilla, Starfarer Aeronautic Academy - unless otherwise stated. Layout made in Webflow .

The beautiful artwork on this page is made by Sandara FerdinandLadera and RobertoGatto on deviantart, using with permission.